La sfârşitul săptămânii trecute, o delegaţie de 23 de experţi în transport şi urbanism, din Guvernul şi Parlamentul Landului Berlin din Germania, a vizitat Aradul în cadrul călătoriei de promovare a unei noi axe prioritare transeuropene în transportul feroviar. Axa se numeşte „Orient East Med” şi porneşte de la Berlin, trece prin Budapesta, Arad, Timişoara, Vidin, Sofia şi ajunge la Atena şi Pireu.

Pentru dezvoltarea acestei axe sunt prevăzuţi, până în anul 2030, circa 26 de miliarde de euro, în care sunt incluse şi căile de acces la gările de oprire. Până atunci se intenţionează să se modernizeze infrastructura feroviară pentru ca trenurile să poată circula cu viteze minime de 160 km/oră. Mai mult, proiectul prevede şi mutarea transportului de marfă de pe şosele în trenuri care utilizează energie regenerabilă.

Delegaţia germane a fost condusă de către secretarul de stat pentru transport  în Guvernul Landului Berlin, Christian Gaebler, care a şi acceptat să ne acorde un interviu în exclusivitate.

Domnule Gaebler, sunteţi pentru prima oară în România?

– Nu, pentru a doua oară.

Tot cu trenul?

– Prima oară am fost cu avionul la Cluj-Napoca. De-acolo am plecat cu trenul la Sibiu şi apoi la Bucureşti.

Atunci vă pot întreba despre prima impresie despre infrastructura feroviară din România.

– Prima impresie mi-au făcut-o vagoanele româneşti, care sunt cu mult mai puţin „calitative” faţă de cele maghiare. Dar, după ce am trecut graniţa la Curtici, am remarcat noua linie ferată care se construieşte, cu două căi de rulare, mult mai modern decât cea din Ungaria. Adică, încă de la prima impresie vă pot spune că România ar trebui să investească în reabilitarea vagoanelor de transport, pentru a putea convinge populaţia să aleagă trenul pentru călătorii.

Nu ştiu ce altceva mai cunoaşteţi despre infrastructura transportului feroviar din România, dar vă pot spune că dacă acum 100 de ani distanţa Arad-Bucureşti se parcurgea în 12 ore, cu locomotive cu abur, acum aceeaşi distanţă se parcurge în 16 ore, cu locomotive electrice, sau diesel-electrice. Se ştie că în întrega Europă accentul în transporturi se pune, din nou, tot pe transportul feroviar. Care credeţi că ar fi soluţiile pentru ca şi în România transportul feroviar să aibă aceeaşi dezvoltare şi aceeaşi importanţă?

– În Landul Berlin am avut aceeaşi situaţie, ce-i drept după Cel de-al Doilea Război Mondial. Abia după Unificarea Germaniei, în 1990, s-au făcut investiţii mari pentru dezvoltarea transportului feroviar. Acum, după 26 de ani, de la Berlin la Munchen, de exemplu se ajunge cu trenul într-un timp foarte scurt. Mult mai scurt decât poţi parcurge aceeaşi distanţă cu maşina. Asta a convins germanii că trenul este alternativă la maşină. În plus şi confortul transportului cu trenul s-a dezvoltat. Aşadar, categoric vor trebui investiţii majore în întreaga reţea de transporturi feroviare din ţară, nu doar pe porţiuni, ori pe anumite trasee, cum se face acum. Pentru că avantajele transportului feroviar se vor vedea şi în consumul de energie şi combustibil, chiar şi în reducerea nivelului de poluare. Dacă România ar investi mai mult în infrastructura feroviară dezvoltarea economică ar fi cu mult mai rapidă şi mai vizibilă decât în alte ţări. Apoi sunteţi foarte avantajaţi că aveţi două fabrici de vagoane chiar aici în oraşul dumneavoastră. Alte ţări trebuie să importe vagoane. Industria feroviară oferă şi locuri de muncă pentru fabricarea vagoanelor şi pentru fabricarea căilor de rulare şi aşa mai departe. Credeţi-mă că sunteţi avantajaţi fiindcă puteţi folosi industria şi economia naţională pentru dezvoltarea transportului feroviar în România!

Cu alte cuvinte dumneavoastră credeţi că fabricile de vagoane din Arad vor avea o viaţă lungă în economia românească.

– Da, sunt sigur. Pentru că investiţiile în industria feroviară sunt întotdeauna pe termen lung.

Ce părere aveţi de calitatea vagoanelor fabricate la Arad?

– Dacă le cumpărăm de atâţia ani, cred că sunt bune, nu? Dacă se va îmbunăţăţi mai mult calitatea acestora, sunt convins că nu prea veţi avea concurenţi pe piaţă. Am văzut la Astra Rail că se investeşte mult şi în perfecţionarea continuă a forţei de muncă. Asta e foarte important fiindcă denotă un interes continuu pentru dezvoltarea industriei feroviare. De fapt este ca un garant al faptului că acest domeniu se dezvoltă.

(Delegaţia germană a avut întâlniri şi cu reprezentanţi ai Primăriei Arad, dar şi cu reprezentanţii Asociaţiei Economică Româno-Germane DRW Arad. Waldemar Steimer, membru în consiliul director al Asociaţiei DRW Arad, cel care a însoţit delegaţia berlineză la Arad, ne-a declarat că această vizită este doar prima dintr-o serie de întâlniri pe care membrii asociaţiei vor să le mijlocească. Waldemar Steimer a mai subliniat că această axă de transport va fi, dealtfel, şi o axă de dezvoltare economică a oraşelor care sunt cuprinse în itinerariu).

 

 

Ovidiu Balint, 6 aprilie 2016, 8:31 AM