Cei care au participat la evenimentul de duminică 15 octombrie din sala Regale Ferdinand a Palatului Administrativ au fost martorii unei situaţii cu totul singulare în Arad: săvârşirea live, de faţă cu toată lumea a îngemânării imaginii şi sunetului. Pentru majoritatea celor prezenţi a fost o trăire unică. Mesajul filmului „Tabu” a lui Munrau, film mut, fără coloană sonoră a  fost amplificat la maximum de prestaţia formaţiei timişorene „Contraste”, care a interpretat partitura destinată special acestui scop de compozitoarea Violeta Dinescu. Deşi acţiunea filmului se petrece undeva într-un arhipelag din Pacific,m într-o populaţie chiar şi antropologic foarte distanţată de noi, arhitectura sonoră propusă de compozitoare a reuşit în mod spectaculos să apropie totul de sufletul celor care vizionau pelicula. Cu siguranţă că o mare parte din merit a aparţinut membrilor formaţiei care, au valorificat nu doar cele mai tainice sugestii ale partiturilor şi tehnica instrumentală stăpânită în cel mai înalt grad ci şi experienţa câştigată în urma interpretării lucrării „în  zeci de săli de concerte din Germania, Belgia, Luxemburg, Danemarca, Elveţia sau Serbia”. Performanţa la care au ajuns interpreţii generată de libertatea improvizatorică permisă de autor, de nenumăratele ore petrecute împreună în structurarea situaţiilor sonore, de sutele de vizionări ale pretextului imagistic au avut ca rezultat declanşarea unor  trăiri pe care mulţi dintre spectatori au mărturisit-o după concert potrivit căreia dacă, de regulă în situaţii comune de vizionare a unei pelicule cinematografice „imaginea generează sunetul” de data aceasta în majoritatea cazurilor aveai convingerea că „situaţia sonoră a generat imaginea”.

Următoarele zile au cuprins manifestări care au avut loc în Sala festivă a Colegiului de arte „Sabin V Drăgoi” din Arad. Luni 16 octombrie sub genericul „Viaţa în doi” s-a desfăşurat recitalul susţinut de famiilii de muzicieni. In deschidere soţii Manoleanu, Bianca Luigia şi Remus şi-au adus o contribuţie majoră şi plină de sensibilitate la cunoaşterea creaţiei româneşti din domeniul liedului interpretând un program dens din lucrări de M. Brediceanu, Th. Grigoriu, Dan Voiculescu, A.Iorgulescu, G. Balint, U.Vlad, D.N.Botez, M. Măniceanu şi D.Buciu. Soţii Dogaru, Adriana și Sorin, ambii pianişti cunoscuţi publicului arădean au interpretat Naşterea unui limbaj de Anatol Vieru. Harpista Mihaela Faur şi trombonistul Vlad Faur au interpretat „Ad astra” de Cornelia Tăutu, demonstrând convingător că nu doar în viaţa cotidiană un trombonist poate convieţui armonios cu o harpistă, ci şi în exercitarea măiestriei instrumentale, în crearea unuor sonorităţi benefice. Amplul recital s-a încheiat cu evoluţia familiei Iuga, Carmen şi Dorel, vioară şi flaut care interpretând Suita de dansuri româneşti de Ioan Căianu şi Doina Rotaru „Masto pentru flaut alto şi vioară” au convins publicul, dacă mai era nevoie după cele auzite anterior, că ori ce fel de îngemănări timbrale sunt posibile şi fac bine indiferent de timpul în care au fost concepute.

Recitalul de marţi 17 octombrie de la Colegiul de arte „Sabin V Drăgoi” a fost intitulat „Muzica românească în mâinile tinerilor interpreţi”. Au evoluat două dintre „formaţiile” care la ora actuală fncţionează şi sunt pilduitoare pentru ideea cuprinsă în titlul recitalului: Duoul „Vivo”, -o alăturare originală dar posibilă între fagot  (Radu Ţaga) şi acordeon (Marko Ristic-Serbia), ansamblul feminin „Volte” compus din Ramona Morariţa-soprană, Laura Roman- vioară, Iuliana Ambăruş-violă şi Andreea Olaru-pian. Muzica interpretată  a acoperit plajă remarcabilă atât în timp cât şi ca stiluri de creaţie, deşi toate fac parte din istoria recentă a muzicii noastre. P.Jelescu, C.D.Georgescu şi Laura Mânzat în cazul formaţiei „Vivo” şi L. Beschiu, G. Balint (ambii cu lucrări în primă audiţie absolută),Roman Vlad, Ionică Pop şi A. Tănăsescu în interpretarea cvartetului „Volte”.

Ultimul recital, cel din seara zilei de 18 octombrie a prilejuit două evoluţii memorabile: cea a Trio-ului „Syrinx” de la Bacău şi a mai puţin cunoscutului duo format din violonista Diana Moş şi pianistul Mihai Ungureanu. „Syrinx” a interpretat, în primă audiţie arădeană lucrarea lui Corneliu Cezar, 9„Ziua fără sfârşit” cu care au obţinut un succes deosebi,t nu doar datorită faptului că totul s-a petrecut în întuneric, în aşa fel încât ascultătorii nu au putut distinge participarea fiecăruia dintre interpreţi şi asta pentru că sunetele au fost produse prin tehnici puţin sau chiar deloc utilizate în mod curent în mânuirea acestora mixat live cu sunetele preînregistrate pe suport digital, ci în special prin atmosfera sonoră construită deosebit de meşteşugit şi convingător. Recitalul a fost încheiat, am putea afirma chiar apoteotic cu recitalul duoului Diana Moş Mihai Ungureanu. Dincolo de programul foarte interesant abordat a fost vorba despre o intensitate deosebită a trăirii, o comunicare perfectă cu publicul, rod al unei colaborări între doi artişti ajunşi la maturitate. Pentru publicul arădean, care pe Mihai Ungureanu a cărui valoare incontestabilă îi era cunoscută din numeroasele evoluţii anterioare în compania orchestrei Filarmonicii, marea revelaţie a fost violonista Diana Moş pe care sperăm să o revedem cât mai curând şi în alte ipostaze.

Festivalul „Iubiţi muzica românească” s-a încheiat cu concertul vocal-simfonic din seara zilei de joi, 19 octombrie desfăşurat în sala Cercului Militar. Si acest eveniment s-a înscris în obiectivele festivalului, cel de a face cunoscută publicului arădean muzica românească, în special cea din timpurile noastre. Organizatorii     i-au oferit şansa dirijorului Dorin Frandeş de a include în program lucrări care au mai fost interpretate la Arad –Adrian Pop: „Triptic”- creaţii în primă audiţie arădeană- Adrian Iorgulescu: „Divertisment pentru orchestră de coarde”, precum şi două prime audiţii absolute – Ulpiu Vlad: ”Anemone IV-Concert pentru flaut,oboi fagot şi orchestră” şi „Unda lucis- Cantată pentru mezzosoprană cor şi orchestră”. Intregul concert  a fost bine primit de publicul prezent în sala de concert, care a apreciat în egală măsura prestația soliștilor-Dorel Baicu, Dorin Gliga și Pavel Ionescu, de la Iași si Bacău- a orchestrei, care a depus diligențele emoționale și tehnice atât de necesare demersului de transmitere a mesajelor lucrărilor interpretate. O felicitare specială trebuie acordată corului academic instruit de dirijorul său, maestrul Robert Daniel Rădoiaș. Deși repertoriul abordat până în prezent de această formație a cuprins mai puține lucrări aparținând epocii moderne și contemporane modul în care a fost rezolvată vocal partea corală a lucrării ”Unda lucis” a fost pe deplin în spiritul scriiturii.

După opt zile de festival și o distanțare în timp de ultimele sale acorduri se impun câteva remarci.

Provocarea lansată de Administrația Fondului Cultural Național a fost benefică și a declanșat resorturi neaccesate, de creativitate și cooperare între factori poate neglijați înainte, care a avut drept rezultat obținerea unor fonduri care au permis ”punerea în operă” a unei desfășurări de forțe artistice foarte greu de realizat în condiții ”normale”. Si aici considerăm că se cuvine evidențiată pe de o parte efortul  deosebit al colectivelor artistice ale Filarmonicii arădene, orchestra simfonică și corul academic dar și munca celor care s-au ocupat de scrierea proiectului și implementarea acestuia în frunte cu consilierul artistic al filarmonicii Codruța Dogaru cu, responsabila economică a proiectului,Blage Elisabeta și jurista Timona Felnecan,  sub atenta coordonare a managerului institutiei Doru Orban. O evidențiere specială pentru maestrul Sorin Petrescu din Timișoara care și-a ”pus la bătaie” toată panoplia de relații artistice și cunoștiințe organizatorice dobândite în urma organizării multor evenimente muzicale din viitoarea capitală culturală europeana. Trebuie recunoscut și marcat și modul exemplar în care au funcționat relațiile de parteneriat și de colaborare cu Filarmonica Banatul din Timișoara și Societatea Internațională de Studii Muzicale  din Timișoara, Academia de Muzică din București și Colegiul de arte ”Sabin V Drăgoi” din Arad, cu instituțiile de massmedia Radio România Muzical, Radio Timișoara, Radio Trinitas, Radio AltFM, TV Arad și cele din presa scrisă centrală, locală și chiar cea din Gyula (Foaia Noastră). Am rămas cu un gust amar constatând cu uimire lipsa desăvârșită a oricărei persoane din ”protipendada” politică sau din instituțiile menite să coordoneze activitatea culturală din județ sau municipiu. Am constatat și foarte slabul interes al profesorilor de muzică față de muzica propusă cu atâta trudă spre a fi cunoscută și chiar iubită de cei care le rându lor ar trebui să-i învețe pe copii să iubească muzica.

Am apreciat interesul publicului, de toate vârstele și pentru evenimentele muzicale ce nu cuprind neapărat în program pe marii clasici sau romantici universali, și suntem siguri că afluența publicului nu s-a datorat doar faptului că fiind un eveniment finanțat de Administrația Fondului Cultural Național accesul publicului, la toate concertele a fost unul gratuit. Iar dacă nu totdeauna sălile au fost arhipline s-a datorat și faptului că evenimentele au fost copleșitor de concentrate de-a lungul unui timp relativ scurt. In acest sens propunem ca un viitor festival sa-și disperseze evenimentele pe o perioadă mai mare de timp, poate chiar de-a lungul întregii stagiuni.

Sperăm din tot sufletul că Festivalul Internațional ”Iubiți Muzica Românească” a fost doar o primă ediție a unor evenimente de primă mărime, care să continue spiritul acestei organizări și care poate, de ce nu, anul viitor să fie pus sub semnul Marii Uniri.

Citește și Despre Festivalul „Iubiți muzica românească” (I)

 

 

 

Dorin Frandeș, 6 noiembrie 2017, 12:13 PM