vineri, 29 martie, 2024

Special Arad Logo

    Bacșișul legalizat și impozitat. Vezi ce și pentru ce abateri vor aplica sancțiuni inspectorii ANAF!

    de Special Arad | 16 aprilie 2015, 10:36 AM | Știri Arad

    0

    Guvernul vrea sa legifereze bacsisul, in conditiile in care in tara noastra bacsisul reprezinta o practica intalnita frecvent. Acesta va fi impozitat cu 16% pe profitul firmei sau pe castigul angajatului, dupa caz, se arata intr-un proiect de ordonanta de urgenta a Guvernului.

    In urma fiscalizarii bacsisului, Guvernul estimeaza ca va colecta la bugetul de stat 154 milioane lei in acest an, 300 milioane lei in 2016, 319 milioane lei in 2017 si 338 milioane lei in 2018, conform notei de fundamentare a proiectului.

    „Prin bacsis se intelege orice suma de bani oferita in mod voluntar de client, in plus fata de contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate de catre operatorii economici precum si restul dat de vanzator clientului si nepreluat de acesta in mod voluntar. Bacsisul nu poate fi asimilat unei livrari de bunuri sau unei prestari de servicii”, conform proiectului publicat pe site-ul Ministerului de Finante.

    Este interzis operatorilor economici prevazuti sa conditioneze, sub orice forma, livrarea de bunuri sau prestarea de servicii de acordarea bacsisului.

    Operatorii economici utilizatori stabilesc printr-un regulament de ordine interioara daca veniturile provenite din incasarea bacsisului raman la dispozitia lor, sau constituie o sursa de alte venituri care se distribuie salariatilor.

    Sumele provenite din incasarea bacsisului se inregistreaza in contabilitate la alte venituri, iar sumele distribuite salariatilor se inregistreaza pe seama cheltuielilor, potrivit reglementarilor contabile aplicabile.

    „In prezent, pe bonul fiscal nu sunt evidentiate sumele incasate de la clienti, in plus, cu titlu de bacsis, aceste venituri nefiind fiscalizate. In practica, organele de control au dificultati in a distinge daca sumele gasite in plus la locul de desfasurare a activitatii reprezinta contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate catre populatie, pentru care nu au fost emise bonuri fiscale, sau sunt sume lasate voluntar de clienti, sau restul dat de vanzator clientului si nepreluat de acesta”, se mai arata in nota de fundamentare.

    Avand in vedere ca, in tara noastra bacsisul reprezinta o practica intalnita frecvent, in special in sfera serviciilor, se impune legiferarea continutului economic al acestuia si stabilirea regulilor fiscale de inregistrare a acestuia prin modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale.

    Se lasa la latitudinea operatorului economic sa decida daca bacsisul inregistrat fiscal si contabil ramane la dispozitia acestuia sau se distribuie salariatilor potrivit unui regulament propriu de ordine interioara. 

    Impozitarea propusa vizeaza:

    • impozitarea bacsisului ca profit al operatorului economic in cazul in care acesta nu se distribuie salariatilor (16% sau 3% in cazul microintreprinderilor);
    • necuprinderea bacsisului in sfera TVA;
    • impozitarea la nivelul angajatului cu 16% impozit pe venit din alte surse, prin retinere la sursa, in cazul in care bacsisul se distribuie salariatilor;
    • necuprinderea in baza de impozitare a contributiilor sociale si a contributiilor sociale de sanatate – deci netaxarea din acest punct de vedere al contributiilor sociale.

    „Se introduce in sarcina operatorului economic obligatia de a asigura inregistrarea banilor personali detinuti de angajatii unitatii intr-un registru de bani personali, astfel incat in cazul unui control, eventualele sume de bani in plus, sa nu fie justificate ca fiind banii apartinand angajatilor. De asemenea, se precizeaza ca orice suma de bani inregistrata in registrul de bani personali, in plus fata de sumele inregistrate la ora inceperii programului de lucru, nu reprezinta sume justificate prin registrul de bani personali, tocmai pentru a evita inregistrarea bacsisului drept bani personali, pe masura obtinerii acestuia pe parcursul programului de lucru si evitarea astfel a fiscalizarii”, potrivit documentului citat.

    Sanctiuni

    Pentru a oferi organelor de control instrumentele necesare pentru a putea circumstantia sanctiunile pe care le aplica, astfel incat sa nu apara interpretari eronate in aplicarea legii, cu consecinte nefaste in ceea ce priveste activitatea operatorilor economici controlati, au fost introduse urmatoarele prevederi, care permit aplicarea graduala a sanctiunilor, in functie de un prag de semnificatie astfel : 

    1. Daca diferenta constatata este de pana 1% inclusiv dar nu mai mult de 100 lei inclusiv, din valoarea inregistrata in casa de marcat pana la ora controlului, fapta se sanctioneaza cu avertisment. 

    2. Daca diferenta constatata este mai mare de 1% dar nu mai mult de 100 lei inclusiv, din valoarea inregistrata in casa de marcat pana la ora controlului, fapta se sanctioneaza cu amenda de la 2.000 lei la 5.000 lei. 

    3. Daca diferenta constatata este cuprinsa intre 100 lei si 1.000 lei inclusiv, dar este mai mica de 1% inclusiv, din valoarea inregistrata in casa de marcat pana la ora controlului, fapta se sanctioneaza cu amenda de la 10.000 lei la 15.000 lei. 

    4. Daca diferenta constatata este cuprinsa intre 100 lei si 1.000 lei inclusiv, dar este mai mare de 1% din valoarea inregistrata in casa de marcat pana la ora controlului, fapta se sanctioneaza cu amenda de la 15.000 lei la 20.000 lei si cu suspendarea pentru 30 de zile a activitatii operatorului economic pentru unitatea de vanzare la care s-a constatat contraventia, incepand cu cea de-a doua abatere constatata intr-un interval de 24 de luni. 

    5. Daca diferenta este mai mare de 1.000 lei, dar este mai mica de 1% inclusiv, din valoarea inregistrata in casa de marcat pana la ora controlului, fapta se sanctioneaza cu amenda de la 20.000 lei la 25.000 lei. 

    6. Daca diferenta constatata este mai mare de 1.000 lei si mai mare de 1%, din valoarea inregistrata in casa de marcat pana la ora controlului, fapta se sanctioneaza cu amenda de la 25.000 lei la 30.000 lei, si cu suspendarea pentru 30 de zile a activitatii operatorului economic pentru unitatea de vanzare la care s-a constatat contraventia, incepand cu cea de-a doua abatere constatata intr-un interval de 24 de luni. 

    7. Se reglementeaza modalitatea de stabilire a diferentei precum si a ponderii valorice din diferentele neinregistarte fiscal, in cazul in care faptele au fost savarsite anterior controlului.

    Diferentierea sanctiunilor in cadrul celor trei paliere valorice in suma fixa, respectiv sub 100 lei, intre 100 lei si 1.000 lei, respectiv peste 1.000 lei, s-a realizat in functie de ponderea valorica a diferentelor neinregistrate fiscal, fata de valoarea totala inregistrata fiscal pana la ora controlului.

    „Prezentul proiect de act normativ va determina un impact pozitiv, operatorii economici avand instumentele necesare pentru a evidentia veniturile suplimentare sub forma de „bacsis”, astfel incat cei care respecta legea, sa nu riste sanctiuni nejustificate. De asemenea, asigura o aplicare echilibrata a sanctiunilor contraventionale, evitandu-se inchiderea unitatii economice atunci cand se constata pentru prima oara, in decurs de 24 de luni, nerespectarea prevederilor legale, aplicandu-se in schimb sanctiunea amenzii in mod gradual, in raport cu nivelul de gravitate al faptei savarsite, precum si confiscarea sumelor de bani neinregistrate. Proiectul mai asigura pastrarea locurilor de munca prin evitarea inchiderii unitatilor economice aflate la prima abatere”, se mentioneaza in nota de fundamentare.

    Urmărește Special Arad și pe Google News, Twitter, LinkedIn și Instagram!

    Distribuie articolul

    Scrie un comentariu

    4 + 6 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.