Vreo 20 de oameni, majoritatea tineri, erau adunați în jurul câtorva mese la iarbă verde, lângă o cabană simpatică și un iaz de-a dreptul pitoresc. Este vorba de atelierul de film documentar „Aristoteles” de la Bata, dar cine nu știa, ar fi putut să creadă că e ceva acțiune de voluntariat de tip „exchange cultural”, ori o sesiune de „team building” de multinațională, deoarece participanții veniți din mai multe părți ale lumii socializau în grupuri mai mici sau mai mari, dansau lângă focul de tabără și jucau „telefonul fără fir” după cină. Se simțea în aer o conexiune și o unitate superbă. Parcă s-au adunat aici pentru aceeași cauză. Parțial e adevărat, dar e și o anumită concurență la mijloc. Sunt formați în patru echipe (cu câte un regizor, un director de imagine și un editor), proiectul fiind – la urma urmei – un concurs internațional cu un juriu calificat. Nu în ultimul rând, este un mare plus în portofoliul participanților și – în același timp – o șansă extraordinară pentru promovarea Aradului: se fac filme documentare în județul nostru! 

Am vizitat acest loc idilic, acest cuib al creației duminică seară. Nu am stat mult, dar suficient timp cât să inspirăm vibe-ul workshop-ului, să vorbim cu doi-trei tineri, cu unul dintre inițiatorii și coordonatorii proiectului, Cristina Hoffman, cu tutorele tinerilor din prima săptămână, fostul director al departamentului de film documentar la ARTE France, Thierry Garrel (vezi interviul AICI) și cu Gheorghe Falcă, aflat în vizită și el pentru câteva ore.

Tinerii au venit din Croația, Franța, Iran (!), Israel, Marea Britanie, Olanda, Serbia, Turcia, Ungaria și Vietnam (!!! … câte un semn de exclamare se cuvine pentru fiecare țară, de fapt), alături de patru participanți din România. Ei sunt la Bata deja de o săptămână, în tot acest timp fiind îndrumați de Thierry Garrel, expertul francez cu peste 40 de ani de experiență în domeniu, împreună cu care au vizionat și au analizat în jur de 40 de filme documentare, ca posibile repere pentru producțiile lor din această lună.

Aristoteles Workshop la Bata (23)

Noi am prins tocmai petrecerea de rămas bun ținută în cinstea lui Thierry Garrel, deoarece training-ul cu el s-a încheiat. Tinerii regizori, directori de imagine și editori i-au pregătit o surpriză, un flashmob care a adus un zâmbet larg pe fața celebrului regizor și care a încălzit spiritele mai ceva ca vinul sau focul de tabără.

Cu asta, partea teoretică s-a terminat. Tinerii au avut destul timp să se cunoască, să se împrietenească, respectiv să exploreze terenul, să caute subiecte prin zonă pentru viitoarele lor documentare.

Aristoteles Workshop la Bata (7)

Ce subiecte au găsit în jurul județului Arad?

Arădeanul Mihnea Rareș Hanțiu ne-a spus că va face un documentar despre o localitate arădeană în care există doar patru locuitori (!). El va lucra pe acest film alături de regizoarea Jasmina Beširević (Croația) și Bahar Shoghi (Iran) – directorul de imagine. Rareș ne-a povestit pe scurt că descoperise localitatea în urmă cu un an, alături de câțiva prieteni, în urma unui „field trip” care nu a fost lipsit de peripeții. Acum, subiectul i-a căzut la țanc, lui și echipei din care face parte… cu toate că, la fel ca în cazul tuturor participanților, deocamdată nu este nimic bătut în cuie. Este posibil ca tinerii producători de documentare să găsească între timp alte subiecte. „E o provocare să înțelegi ce se întâmplă atunci când nu vorbești aceeasi limbă cu oamenii pe care îi urmărești’’, a subliniat iranianca Bahar Shoghi.

Regizorul Romulus Balazs (Franța), directorul de imagine Marianna Vas (Ungaria) și editorul Hedda Bednarszky (România) au ajuns până la granița dintre România, Serbia și Ungaria. Acolo l-au descoperit pe singurul copil din sat, un băiat care nu a avut niciodată ocazia de a merge la școală.

„Documentarele care combină ficțiunea cu non-ficțiunea mă fascinează cel mai mult în general și cele care descoperă detalii mai puțin stiute. Cam asta caut. Partea în care nu se distinge limita dintre ficțiune și non-ficțiune. Îmi place să am o amprentă personală peste realitate. Dar vom vedea dacă voi reuși să fac acest lucru și aici. Depinde de subiect, de personaje. Deocamdată suntem într-o fază incipientă a proiectului”, ne-a spus Romulus Balazs care, de altfel, vorbea cu o orecare dificultate limba română, fiind un român stabilit în Franța.

Interesați să descopere micro-universuri rurale, regizorul Stefan Pavlovic (Olanda), directorul de imagine Aylin Gökmen (Turcia) și editorul Miruna Minculescu (România) au căutat în mod deosebit personaje captivante. O adolescentă îndrăgostită de dansul popular și un sătean carismatic, extrem de optimist,  sunt doar câteva dintre subiectele care i-au atras pe membrii echipei.

Istoria unei icoane făcătoare de minuni le-a atras atenția regizoarei Iulia Stoian (România), directorului de imagine Michal Shanny (Israel) și editorului Quan Nguyen Hong (Vietnam). Pornind pe urmele ei, cea de-a patra echipă a ajuns în „orașul care ar avea nevoie de câteva miracole” unde au fost cuceriți de povestea spectaculoasă a unei femei cu o voce de aur.

Nino Kirtadze și John Appel

Artileria grea – schimbul doi: Nino Kirtadze și John Appel

După o săptămână de incursiune în secretele filmului documentar alături de Thierry Garrel, tinerii regizori au avut parte, luni, de o altă întâlnire de proporții. O dublă onoare. Începând cu această săptămână vor fi instruiți și ajutați de către Nino Kirtadze, regizoarea de film documentar de origine georgiană, cu filme proiectate și premiate la Oscar, Sundance, Cannes sau Toronto, precum și John Appel, regizorul olandez multi-premiat, lector la Academia Olandeză de Film şi Televiziune din Amsterdam. „Suntem aici pentru a scoate tot ce-i mai bun din voi‘‘, i-a încurajat acesta.

Aristoteles Workshop la Bata (22)

„Spuneți-ne câteva cuvinte despre acest proiect, domnule primar”…

(…dacă tot ne-ați apostrofat, chiar în momentul în care am ajuns, că nu băgăm în seamă decât părțile negative ale administrației orașului și nu facem altceva decât să vă criticăm).

Despre Gheorghe Falcă este vorba, evident, în ochii căruia eram (evident) „răii ăia de la Special Arad, care nu iubesc Aradul”. Lăsând acestea la o parte, l-am invitat să ne spună cum a ajuns acest proiect la Arad și ce impresie i-a lăsat tabăra de film documentar.

La prima întrebare nu ne-a mai răspuns concret, dar ne-a lămurit, până la urmă, doamna Cristina Hoffman, inițiatoarea programului „Aristoteles Workshop”, fostul director al Institutului Cultural Român la Berlin. Citește interviul AICI. Dar să revenim la discuția cu primarul Falcă:

„Cunosc proiectul pentru că am participat la punerea în aplicare a lui. Așa cum știți, de când Aradul s-a implicat în campania pentru Capitală Culturală Europeană, finanțăm multe acțiuni culturale, atât noi, cât și Consiliul Județean, pe multe zone culturale, cu multă diversitate. Produsele care vor fi create aici vor fi documentare care vor face să se vorbească mult despre această zonă. Însemnând și orașe, și localități și, evident, teme frumoase de la noi. La un moment dat, când vrei să-ți promovezi comunitatea, nu doar panourile publicitare, nu doar revistele ajută, ci ajută a vorbi și despre lucruri pe care tocmai oamenii care nu stau în zonă le descoperă. Câteodată ei au pasiunea mai adâncă decât localnicii să descopere lucrurile frumoase care, pentru unii localnici, sunt poate banale, iar creativitatea pe care o s-o vedeți în filmele documentare, o să ajute exact în acest gen de promovare pe care noi dorim să-l avem în viitor”, ne-a spus Gheorghe Falcă.

Având în vedere că în urma unui studiu făcut pentru Strategia Culturală a orașului pe 2015 – 2025 a reieșit că arădenii preferă filmul înaintea tuturor tipurilor de artă și se observă că Aradul marșează puternic pe acest segment, l-am întrebat ce proiecte va mai derula administrația Aradului în ceea ce privește filmul, în afară, desigur, de implicarea în workshop-ul de film documentar de față, o acțiune lăudabilă, de altfel.

„Aradul este orașul care a pus mai multe cinematografe în funcțiune și are deja o recunoaștere atât din partea Ministerului Culturii, cât și o recunoaștere publică în oraș. Suntem orașul care a cumpărat deja pentru fiecare cinematograf cele mai moderne aparate de proiecție și am început să facem proiecții de filme, de altă calitate decât filmele pe care le vedem în cinematografele comerciale. Aceste cinematografe ne dau ocazia să promovăm exact filmul creativ… sau filmul documentar, dar mai mult de atât, publicul arădean, prin ceea ce avem experiență plecată de la oamenii care lucrează la Kinema Ikon. Toate acestea au făcut ca publicul arădean să se lipească foarte mult de proiectele Aradului. Mai mult de atât, luni finanțăm cumpărarea unui ecran pentru aer liber și pentru Centrul Cultural Municipal, toate aceste lucruri fac ca relația Administrație – Centrul Cultural și cetățeni, deja pe domeniul filmului, să fie o relație foarte bună, iar legat de ceea ce se face aici cu aceste filme documentare, să reușim prin cultură să ne promovăm cât mai mult”, ne-a mai spus primarul Aradului.

——————————————————————-

Aristoteles Workshop se află anul acesta la cea de-a XII-a ediție și se desfășoară între 3 iulie și 5 august, în localitatea Bata, fiind prezent pentru primul an în județul Arad. Aristoteles Workshop a fost creat în 2006, ca un program anual dedicat tinerilor cineaști, de către producătorii Dan Nuțu și Cristina Hoffman, cu sprijinul televiziunii franco-germane ARTE. Ediția din acest an este organizată cu sprijinul AFCN (Administrația Fondului Cultural Național), CNC (Centrului Național al Cinematografiei), UCIN (Uniunii Cineaștilor din România), DACIN SARA și sponsorii privați Farmexim, Cabinetul de avocatură Țuca Zbârcea & Asociații și NouMax. Ediția a 12-a Aristoteles Workshop mai este susținută de către Consiliul Județean Arad, Primăria Municipiului Arad, Primăria Comunei Șiria și Asociația „Cetatea Șiria”.

La final, proiectele realizate în cadrul atelierului vor fi prezentate în fața unui juriu de profesioniști internaționali, la Cinema Arta din Arad.

[email protected], 11 iulie 2017, 9:51 AM